Flera vinster för Jayway med att finnas på båda sidor av Öresund

Senast uppdaterad 2019-04-23
Mjukvarubolaget Jayway finns sedan år 2006 både i Malmö och i Köpenhamn. Etableringen på båda sidor om sundet var en naturlig del av företagets tillväxtstrategi.
Skriv ut

Philip Kron, vd för Jayways A/S i Danmark

Svenskgrundade Jayway hjälper företag med konceptdesign och systemutveckling av digitala tjänster till mobil, webb och molnet. Bolaget har haft stark tillväxt sedan det startade i Malmö år 2000 och har kunder som Ikea, Io-Interactive och Philips.

För tio år sedan etablerade Jayway sig även på den danska marknaden med uppdrag från JP/Politikens Hus, Lundbeck, mobiloperatören 3 och GN Store Nord/Jabra.

– Vi har växt där vi har behövt växa, det har aldrig varit en uttalad strategi att öppna kontor på vissa orter, säger Philip Kron, vd för Jayways A/S i Danmark, och öppnar dörren till de nya större lokalerna i centrala Köpenhamn. 

Hit har nyligen det danska kontoret flyttat in. Deras personalstyrka har nästan fördubblats de senaste åren. 

Även i Malmö fortsätter antalet medarbetare att växa. Och Jayway ser tydliga vinster med att finnas på båda sidor om Sundet. 

– För våra kunder är det oviktigt om vi finns både i Malmö och i Köpenhamn, för dem är det viktigt att vi finns i Öresundsregionen, säger Philip Kron. 

 

Större kundutbud och attraktionskraft

Närvaron på både den svenska och den danska marknaden ökar däremot Jayways attraktionskraft vid rekrytering. Kortare pendlingsväg för personalen är en given vinst. Istället för att pendla över sundet kan medarbetarna jobba på det kontor som finns närmast hemorten.

Närvaron på de två marknaderna har också påverkat arbetskulturen. På Jayways danska kontor har man infört liknande regler och förmåner kring exempelvis föräldrapenning som finns i Sverige. Man satsar också mycket på trivsel och kompetensutveckling, istället för att locka med höga löner.

– De mjuka värdena gör oss lite av en utstickare i Köpenhamn, men vi ser att det uppskattas även här. Vi tror mer på att hitta arbetssätt som fungerar än att göra som alla andra, säger Philip Kron. 

Genom att ha flera kontor i Öresundsregionen kan Jayway också använda sina resurser där de behövs bäst. Får man till exempel ett stort kunduppdrag i Köpenhamn kan personal från Malmökontoret lånas in.

– Oftast behöver man ha stor kapacitet för att få de riktigt stora kunduppdragen, så det gör oss mer konkurrenskraftiga än om vi bara hade funnits i Sverige eller Danmark. 

Tillgången till ett större kundutbud är vinsten av att finnas i Köpenhamn. Den danska huvudstaden lockar fler större bolag som är i behov av IT-tjänster. Det skapar i sin tur en större konkurrens.

– I början hade vi ett par tuffa år i Danmark, som vi tar igen nu. Det tar lång tid att bygga upp kännedom om ett varumärke på en ny marknad. Därför jobbar vi alltid långsiktigt och etablerar oss där det finns möjlighet till långa kundrelationer.

 

Satsa långsiktigt – ta hjälp av experter

Med denna kunskap i backspegeln fortsätter Jayway att växa. För ett par år sedan öppnades ett kontor i San Fransisco. Nederländerna är den senaste satsningen.

Här är Philip Krons råd till andra företag som vill etablera sig på en ny marknad:

  • Följ inte strömmen blint. 
    – Vi har alltid varit ett företag som bygger lösningar från grunden och satsar på kompetensutveckling. När vi öppnade kontoret i Köpenhamn försökte vi anpassa oss för mycket till vad som fungerade på den danska marknaden just då, istället för att göra det vi är bra på. Det blev en krock som vi lärde oss mycket av och aldrig gör om.”
  • Ta hjälp av externa experter.
    – Øresunddirekt hjälpte oss en del i början med administrativa frågor. Vi såg också tidigt till att ha revisorer på båda sidorna sundet – det finns många specialregler när man har bolag i flera länder som är omöjliga att känna till utan rådgivning, säger Philip Kron.

FAKTA
Mjukvarubolaget Jayway grundades i Malmö år 2000 och har sedan 2006 ett danskt dotterbolag. Bolaget har idag 180 anställda i Sverige, Danmark, Holland och USA. Jayway blev vinnare av Øresunddirekt Business Award 2015 för att ha utvecklat och integrerat affärsmöjligheter på båda sidor av Öresund.

Fann du denna information relevant?

Vill du utveckla ditt svar?

Tack för din feedback!

Räckes­butikens e-handel har inga gränser

Räckesbutikens kunder finns i hela Europa, tack vare e-handelsbolagets språkliga satsningar. Fabriken i Ängelholm levererar idag glasräcken till kunder i hela Danmark.

 

Vi stöds av