Gränslösa upplevelser på Ystad Saltsjöbad

Ystad Saltsjöbad vid skånska sydkusten har tagit emot gäster sedan 1897. Numera lockar den svenska hotell-, konferens och spa-anläggningen även många danska besökare.161215Ystadsalt Cd15226webb

Johanna Dahlsjö, Chief Operation Officer på ESS Group Skåne och Maria Fridolf, hotellchef på Ystad Saltsjöbad

För de flesta skåningar är Ystad Saltsjöbad synonymt med avkoppling och havsutsikt. Sedan ett par år åker även många danskar dit på konferenser eller för en spa-helg.

Den tidigare hotellchefen Johanna Dahlsjö, numera Chief Operation Officer på ESS Group Skåne som tog över Ystad Saltsjöbad för tio år sedan, ser många fördelar med att finnas på båda sidor Sundet.

– Genom att rikta in oss på dessa två marknader attraherar vi många olika besökare. I Danmark, där det inte finns så många spa-hotell, ses vi som ett lyxhotell med mindre än en timmes resväg bort. I Sverige är vi mer välkända som en väletablerad anläggning för hotell och konferens, säger hon och fortsätter:

– Innan vi tog över anläggningen hade den mest konferensgäster och hotellet var stängt 24 helger om året. När vi bytte fokus mot även privatkunder blev det naturligt att inkludera den danska marknaden.

Gratis broresa framgångsrecept

Ett första steg i etableringen på den danska marknaden var att nå ut i olika danska marknadsföringskanaler. Ystad Saltsjöbad tog hjälp av en dansk PR-byrå samt startade ett samarbete med Öresundsbron som gav alla hotellgäster en gratis resa över bron.

– Det gav väldigt bra resultat. Vi har även haft reklam på allt från bussar till annonser i tidningar. Idag är nyhetsbrev den kanal vi jobbar med mest, det är där vi kan ge våra gäster personaliserade erbjudanden, säger Maria Fridolf, hotellchef på Ystad Saltsjöbad.

Idag sköter även bloggare och vloggare en del av marknadsföringen.
– Gästernas upplevelser är det som marknadsför oss. Därför måste vi hela tiden ha gästernas glasögon på oss i allt vi gör: bemötande, logistik och service, säger Maria Fridolf.

Språkförståelse förbättrar kundrelationen

Av samma anledning är allt informationsmaterial på hotellet numera översatt till flera språk. Personalen har också genomgått en enklare utbildning i det danska språket.

– Vi har tagit fram en kort utbildningsvideo där personalen får lära sig danska ord som ”morgenmad”, ”taske” och ”værelse”. Bra kommunikation är viktigt för att våra gäster ska känna sig hemma hos oss, säger Maria Fridolf.

Hon tycker sig se många likheter mellan svenska och danska gäster, men också skillnader.

– Vårt koncept lockar många svenska par, medan danska kvinnor ofta kommer hit med sina väninnor. Danskar gillar också att få rabatterade erbjudanden och är också tydligare med vad de tycker om och vad som kan förbättras, vilket är mycket uppskattad feedback för oss.

Marknadsföring som ger resultat

Idag har Ystad Saltsjöbad 96 procent beläggningsgrad på helårsbasis. Majoriteten av gästerna bokar sin vistelse på Ystad Saltsjöbads hemsida. Ungefär 20 procent av anläggningens besökare är danskar.
Det ser Johanna Dahlsjö som ett kvitto på att satsningen med gränsöverskridande marknadsföring fungerar.
– Vi har jobbat hårt de senaste tio åren på att nå ut till den danska marknaden, så det känns extra roligt att vi idag har så många danska besökare. Nästa steg blir att etablera oss även i Polen, England och Tyskland, säger Johanna Dahlsjö.

Tips inför etablering på båda sidor

Här är Ystad Saltsjöbads tips till företag som vill etablera sig på båda sidorna av Sundet:

• Våga satsa och våga sticka ut. Var det bruna ägget i den vita äggkartongen.
• Sätt kunden i fokus och låt dem styra utvecklingen av verksamheten.
• Ta hjälp av bloggare och vloggare för att få en bredare marknadsföring. Låt deras ord guida dina besökare.
• Anpassa verksamheten efter de marknader ni riktar er till. Exempelvis genom att översätta informationsmaterial och språkutbilda personalen.

 

FAKTA
Ystad Saltsjöbad drivs av bolaget ESS Group sedan år 2007. Hotellet har en konferensavdelning, två restauranger och en spa-avdelning. Ystad Saltsjöbad har anor från 1897 då det var ett välbesökt badhotell.