Checklista - Etablering i Danmark

Att etablera ett företag utomlands kräver att man är gott rustad med information om de regler som gäller i det aktuella landet. Läs mer om vad du som har svenskt företag bör veta när du vill etablera dig i Danmark.
Skriv ut
1.

Välj företagsform

Du kan välja mellan olika företagsformer när du startar företag i Danmark. Skillnaderna visar sig bland annat i antalet ägare, krav på kapital och hur ansvarsfördelningen ser ut. Du kan ändra företagets form senare, om det skulle visa sig att en annan variant passar bättre. I stora drag liknar de danska företagsformerna de svenska.

 

Läs mer i vår artikel: Val av företagsform

 

2.

Registrera företaget

I Danmark är det Erhvervsstyrelsen som har hand om företagsregistrering. Där ska alla företag grundregistreras. Det sker i CVR-registret, "Det Centrale Virksomhedsregister", som är den danska statens register för företagsupplysningar.

 

Virk.dk - Registrering af udenlandsk virksomhed

I vissa fall krävs även registrering hos andra myndigheter, till exempel inom livsmedelsområdet. 

Har du frågor om registrering kan du gå in på Erhvervsstyrelsens webbplats. Där hittar du information kring registering av olika typer av bolag och "personlig virksomhed".

 

Erhvervsstyrelsen - virksamhetsoplysninger og registre

 

3.

Företagsskatt i Danmark

Den företagsform du har valt avgör hur ditt företag beskattas. På Skattestyrelsens hemsida för företagare kan du läsa mer om beskattning, momsredovisning och avdrag. Läs också på Startvækst om beskattning för företag i Danmark.

 

skat.dk

Skattestyrelsen - momsfri ydelser

Virksomhedsguiden - Skat

 

För mer ingående information om företagsskatt kan du läsa mer i våra artiklar om Skatt för företag

4.

Välj ett nemkonto

Alla företag ska ha ett "NemKonto". Det är ett konto som alla danska myndigheter använder när de ska betala ut bidrag, överskjutande skatt och liknande. NemKontot är ett helt vanligt konto, som bara har fått etiketten "NemKonto".

Antingen har du redan ett NemKonto, eller så ska du starta ett nytt. Det gör du genom att säga till din danska bank vilket av dina konton som ska vara ett NemKonto.

 

NemKonto.dk

NemID.dk

5.

 

Bokföring och redovisning i Danmark

Alla företagare i Danmark är skyldiga att bokföra sina räkenskaper så att alla ekonomiska aktiviteter under året framgår. 

Redovisningen ska göras i enlighet med den danska "bogføringsloven". Bogføringsloven tillåter att redovisningen sker utomlands och originalunderlag kan också föras ut ur landet. Dock ska räkenskapsmaterialet förvaras i Danmark, om man inte fått särskilt tillstånd av "Erhvervsstyrelsen" att förvara det utomlands.


Ytterligare information och vägledning hittar du via följande länkar: 

Skattestyrelsen

Bogføringsloven

Erhvervsstyrelsen - Bogføringsvejledning

Erhvervsstyrelsen

Årsregnskabsloven

 

6.

Försäkringar för företag i Danmark

När du etablerar ett företag i Danmark ska du också försäkra din verksamhet. Vissa försäkringar måste företaget ha enligt lag och andra är frivilliga.

Vilka försäkringar du behöver teckna beror på vilken typ av företag du har. Tänk på att det inte alltid är tillräckligt med de lagstadgade försäkringarna. Det kan också vara bra att komplettera med frivilliga försäkringar.

På Virksomhedsguiden kan du läsa mer om företag och försäkringar. 

Besök Virksomhedsguiden

7.

Nyttiga länkar om etablering i Danmark

Det finns många danska organisationer och företag som kan svara på frågor om etablering. Följ länken nedan för att komma till vår artikel med nyttiga länkar inom etablering. Där finns en lista på olika aktörer som du kan vända dig till i Danmark när du behöver information.

Här hittar du nyttiga länkar inom etablering i Danmark.

Fann du denna information relevant?

Vill du utveckla ditt svar?

Tack för din feedback!

Vi kan hjälpa dig

Du kan få konstnadfri hjälp med dina frågor om att etablera sig eller att driva företag på andra sidan Öresund.

Vi erbjuder följande möjligheter: